Η ΕΕ επιβάλλει πρόστιμο 140 εκατομμυρίων δολαρίων στο X
Η ΕΕ ανακοίνωσε ότι επιβάλλει πρόστιμο περίπου 140 εκατομμυρίων δολαρίων στο X, την πλατφόρμα του Elon Musk, επειδή δεν τήρησε τους κανόνες διαφάνειας που ορίζει το Digital Services Act. Ο νόμος αυτός υποχρεώνει τις μεγάλες online πλατφόρμες να λειτουργούν με πιο καθαρούς κανόνες, να προστατεύουν τους χρήστες από παραπλανητικές πρακτικές και να δίνουν σε ερευνητές πρόσβαση στα δημόσια δεδομένα τους ώστε να υπάρχει έλεγχος για φαινόμενα όπως η παραπληροφόρηση.
Η ΕΕ είχε ξεκινήσει την έρευνα πέρσι, όταν ακόμη πολλοί χρήστες προσπαθούσαν να καταλάβουν πώς λειτουργεί η νέα εποχή των blue checkmarks. Κάποτε, η πλατφόρμα (τότε Twitter) έβαζε το μπλε σημάδι μόνο σε λογαριασμούς που είχε ελέγξει. Σήμερα, οποιοσδήποτε μπορεί να το αγοράσει, κάτι που αλλάζει εντελώς τη βαρύτητά του. Η Επιτροπή θεωρεί ότι αυτό δημιουργεί έδαφος για απάτες και πλαστοπροσωπίες, αφού οι χρήστες δεν μπορούν πια να διακρίνουν εύκολα αν ένας λογαριασμός είναι πραγματικά αυτός που λέει ότι είναι. Όπως το έθεσε η ΕΕ, η πλατφόρμα δεν μπορεί να ισχυρίζεται ότι ένας λογαριασμός έχει επιβεβαιωθεί όταν στην πραγματικότητα δεν έχει γίνει κανένας έλεγχος.
Το δεύτερο σημείο που ενόχλησε την ΕΕ αφορά το διαφημιστικό αρχείο του X, δηλαδή μια βάση δεδομένων που δείχνει ποιες διαφημίσεις τρέχουν στην πλατφόρμα και ποιος πληρώνει γι’ αυτές. Για τον μέσο χρήστη, αυτό ίσως ακούγεται τεχνικό, αλλά είναι σημαντικό. Ένα τέτοιο αρχείο βοηθά να εντοπίζονται ύποπτες καμπάνιες, fake ads και προσπάθειες χειραγώγησης. Η Επιτροπή αναφέρει ότι το X έχει σχεδιάσει το αρχείο με τέτοιο τρόπο ώστε να δυσκολεύει την πρόσβαση σε σημαντικές πληροφορίες και επομένως να εμποδίζει τη διαφάνεια.
Το τρίτο ζήτημα αφορά τα δημόσια δεδομένα για ερευνητές. Το Digital Services Act υποχρεώνει τις μεγάλες πλατφόρμες να δίνουν στους ερευνητές στοιχεία για να μπορούν να μελετούν κινδύνους, όπως η διάδοση παραπληροφόρησης. Σύμφωνα με την ΕΕ, το X βάζει περιττά εμπόδια στην πρόσβαση αυτών των δεδομένων και έτσι περιορίζει σημαντικές έρευνες μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Τώρα το X έχει 60 εργάσιμες ημέρες για να απαντήσει στην απόφαση για τα blue checkmarks και 90 ημέρες για να παρουσιάσει ένα σχέδιο δράσης σχετικά με το πώς θα διορθώσει τα ζητήματα που αφορούν τις διαφημίσεις και τα δημόσια δεδομένα. Αν δεν το κάνει, μπορεί να αντιμετωπίσει ακόμη πιο βαριά πρόστιμα.
Με απλά λόγια, η ΕΕ στέλνει ένα σαφές μήνυμα ότι θέλει πιο καθαρούς κανόνες για το πώς λειτουργούν οι online πλατφόρμες. Και το X βρίσκεται τώρα στο επίκεντρο αυτής της πίεσης.












