Η Bluesky επιθυμεί να αλλάξει το τοπίο των social media -Τι θέλει να κάνει
Η Bluesky υπόσχεται να ταρακουνήσει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ίσως τελικά τα καταφέρει.
Όταν ο συνιδρυτής του Twitter, Jack Dorsey, ανέθεσε σε μια εσωτερική ομάδα της πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης την ανάπτυξη ενός ανοιχτού και αποκεντρωμένου πρωτοκόλλου το 2019, οραματίστηκε ένα είδος επανεκκίνησης. Ο Dorsey νοσταλγούσε τις πρώτες ημέρες της εταιρείας, λέγοντας ότι τα κίνητρα των κοινωνικών μέσων ενημέρωσης είχαν οδηγήσει τις πλατφόρμες να επικεντρωθούν σε «περιεχόμενο και συζητήσεις που [προκαλούν] διαμάχη και οργή», σημειώνει το Yahoo Finance.
Η Bluesky
Πέντε χρόνια αργότερα, αυτό το όραμα παίρνει σάρκα και οστά με την Bluesky, την πλατφόρμα κοινωνικών μέσων που γεννήθηκε από το Twitter (τώρα ονομάζεται X υπό την ιδιοκτησία του Elon Musk).
Η Bluesky, η οποία έγινε ανεξάρτητη εταιρεία το 2021, έχει συγκεντρώσει εκατομμύρια χρήστες από τότε που άνοιξε στο κοινό νωρίτερα φέτος.
Οι υποστηρικτές της αποκέντρωσης λένε ότι ο χρόνος μπορεί τελικά να είναι σωστός για τις ανοιχτές πλατφόρμες, καθώς τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κινούνται προς ένα πιο κατακερματισμένο μέλλον.
«Οι συγκεντρωτικοί οργανισμοί δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες των διαφορετικών κοινοτήτων», δήλωσε η COO της Bluesky Rose Wang στο Yahoo Finance. «Γι’ αυτό πιστεύω ότι οι χρήστες ένιωσαν ότι έχουν μείνει πίσω».
Οι περισσότεροι από 24 εκατομμύρια χρήστες του Bluesky αντιπροσωπεύουν ένα κλάσμα της εκτιμώμενης βάσης χρηστών του X, αλλά η πλατφόρμα έχει σημειώσει σημαντική ανάπτυξη μετά τη νίκη του εκλεγμένου προέδρου Ντόναλντ Τραμπ στις εκλογές.
Τον περασμένο μήνα, το Bluesky παρέμεινε κοντά στην κορυφή του App Store της Apple και οι ημερήσιες λήψεις της εφαρμογής ξεπέρασαν για λίγο ακόμη και εκείνες του X.
Η πλατφόρμα της Bluesky βασίζεται στο «Πρωτόκολλο AT», μια αποκεντρωμένη τεχνολογία ανοικτού κώδικα που επιτρέπει στους χρήστες να ελέγχουν τις διαδικτυακές τους εμπειρίες.
Σε αντίθεση με τη σουίτα εφαρμογών της Meta (META) ή το YouTube της Google (GOOG), όπου η εταιρεία κατέχει τα κλειδιά του αλγορίθμου και υπαγορεύει την εμπειρία της πλατφόρμας, οι αποκεντρωμένες πλατφόρμες επιτρέπουν στους ίδιους τους χρήστες να διαμορφώνουν τις εμπειρίες τους, συμπεριλαμβανομένης της συγκράτησης του περιεχομένου.
«Μου θυμίζει την υπόσχεση του πρώιμου διαδικτύου, όπου ο καθένας είναι εκδότης του δικού του περιεχομένου – πολύ εξισωτικό», δήλωσε ο Damian Rollison, διευθυντής του τμήματος market insights της πλατφόρμας μάρκετινγκ SOCi.
Οι φιλοδοξίες της εταιρείας επεκτείνονται πέρα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αντί να περιορίζει τους χρήστες σε μία μόνο πλατφόρμα, στοχεύει να επιτρέψει στους χρήστες να μεταφέρουν την ταυτότητά τους απρόσκοπτα από πλατφόρμα σε πλατφόρμα.
«Η ιδέα είναι ότι μπορείτε να βάλετε το Reddit, το Facebook, τις εφαρμογές γνωριμιών, το Goodreads, οτιδήποτε πάνω στο πρωτόκολλο μας», δήλωσε ο Wang.
«Γιατί θέλετε να το κάνετε αυτό; Επειδή τότε η ταυτότητά σας, τα δεδομένα σας μπορούν πραγματικά να μετακινηθούν από πλατφόρμα σε πλατφόρμα και δεν είστε κλειδωμένοι σε αυτούς τους περιφραγμένους κήπους. Η ταυτότητά σας είναι δική σας στο Bluesky, ενώ η ταυτότητά σας ανήκει στις πλατφόρμες».
Σύμφωνα με τη Shannon McGregor, αναπληρώτρια καθηγήτρια στη Σχολή Δημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης Hussman του Πανεπιστημίου της Βόρειας Καρολίνας, η ώθηση για περισσότερο κατανεμημένο έλεγχο των διαδικτυακών εμπειριών έχει κερδίσει έδαφος.
Μια πρόσφατη έρευνα της Ipsos που ανέλυσε τον ρόλο των ψηφιακών πλατφορμών σε οκτώ χώρες διαπίστωσε ότι οι χρήστες έχουν αρνητική αντίληψη για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και επιλέγουν όλο και περισσότερο την «αμφιθυμία των πλατφορμών», στρεφόμενοι σε πολλαπλά μέσα για ειδήσεις και πληροφορίες.
«Η μετάβαση σε εναλλακτικές πλατφόρμες έχει να κάνει με την επιθυμία να βρίσκεται κανείς σε έναν χώρο που δεν ελέγχεται από έναν δισεκατομμυριούχο», δήλωσε ο McGregor. «Νομίζω ότι οι άνθρωποι έχουν την επιθυμία να μην είναι κατά κάποιο τρόπο έρμαια των διαθέσεων τόσο μεγάλων εταιρειών, αλλά και μεμονωμένων προσώπων».
Μεταβαλλόμενο τοπίο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
Η Bluesky δεν είναι η πρώτη στην προσπάθειά της να ταρακουνήσει το τοπίο των κοινωνικών μέσων ενημέρωσης. Μια χούφτα εταιρείες έχουν προσπαθήσει να επαναπροσδιορίσουν την online εμπειρία.
Η Mastodon τοποθετήθηκε πιο πρόσφατα ως η εναλλακτική λύση του Twitter μετά την εξαγορά της εταιρείας από τον Μασκ το 2022. Και δεξιές πλατφόρμες όπως το Parler και το Gab έχουν γίνει δημοφιλείς εναλλακτικές λύσεις για πιο εξτρεμιστικές απόψεις.
Ο ίδιος ο Τραμπ ξεκίνησε το Truth Social (DJT) μετά την αναστολή των λογαριασμών του στο Facebook και το Twitter μετά την εξέγερση της 6ης Ιανουαρίου.
Αλλά καμία από αυτές τις πλατφόρμες δεν έχει προσελκύσει αρκετά μεγάλη βάση χρηστών για να ανταγωνιστεί τις εφαρμογές του X ή του Meta.
Ενώ η Bluesky ισχυρίζεται ότι έχει πλέον περισσότερους από 24 εκατομμύρια χρήστες, ο αριθμός αυτός ωχριά σε σύγκριση με τα 275 εκατομμύρια μηνιαία ενεργούς χρήστες στο νήμα της Meta.
«Για μεγάλο χρονικό διάστημα η Meta ξόδευε πολλά από τα χρήματά της αγοράζοντας αντιπάλους», δήλωσε ο McGregor. «Έτσι, ακόμη και αν υπήρχαν άλλα μέρη στα οποία θα μπορούσαν να πηγαίνουν οι άνθρωποι, [η Meta] αγόρασε αυτά τα μέρη, τα ενσωμάτωσε στη δική της σουίτα εφαρμογών. Υπήρχαν επιχειρηματικές πρακτικές που έκαναν άλλες επιλογές να μην είναι δυνατές».
Υπάρχουν ενδείξεις ότι αυτό μπορεί να αλλάξει. Υπό την κυβέρνηση Μπάιντεν, το Υπουργείο Δικαιοσύνης έχει ασκήσει αγωγές κατά της Apple, της Amazon και της Alphabet για να περιορίσει αυτό που θεωρεί ως αντιανταγωνιστική συμπεριφορά στον τομέα της τεχνολογίας.
Και η διοίκηση Τραμπ δεν είναι πιθανό να αφήσει την Big Tech.
Ο επερχόμενος πρόεδρος της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Επικοινωνιών Μπρένταν Καρ ανέφερε ότι ο οργανισμός σχεδιάζει να λάβει «ευρείες δράσεις» κατά των μεγάλων εταιρειών τεχνολογίας, συμπεριλαμβανομένης της επανεξέτασης του τμήματος 230, του νόμου που προστατεύει τις εταιρείες από την ευθύνη για το περιεχόμενο τρίτων στην πλατφόρμα τους, σε επιστολή που συνέταξε τον περασμένο μήνα.
Ο Rollison δήλωσε ότι όλα αυτά υποδηλώνουν ένα πιθανό άνοιγμα για μια αποκεντρωμένη πλατφόρμα όπως η Bluesky να κερδίσει επιτέλους έδαφος.
«Θα υπάρξουν πλατφόρμες που θα εξυπηρετούν ποικίλες ανάγκες και θα τηρούν ποικίλους στόχους και αξίες ανθρώπων», δήλωσε ο Rollison. «Αυτή η ασβεστοποίηση των υπηρεσιών που επικεντρώνονται σε λίγες πολύ μεγάλες πλατφόρμες μάλλον δεν εξυπηρετεί τους καταναλωτές πολύ καλά μακροπρόθεσμα. Νομίζω ότι αρχίζουμε να βλέπουμε αυτή τη διάσπαση», πρόσθεσε.