Μαθητές λυκείου στα άδυτα του πειράματος του CERN
25 σχολεία της βόρειας Ελλάδας, οι οποίοι θα κληθούν να τα αναλύσουν, να υπολογίσουν την παραγωγή των σωματιδίων που παράχθηκαν από τις συγκρούσεις και να κατανείμουν τα ευρήματά τους στη βάση δεδομένων του εργαστηρίου της Γενεύης.
Τη βιωματική εμπειρία της πυρηνικής φυσικής θα ζήσουν στα εργαστήρια του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, 120 μαθητές της Β’ και Γ’ Λυκείου, στο πλαίσιο των διεθνών ημερίδων Πυρηνικής Φυσικής, που διοργανώνονται κάθε χρόνο το Μάρτιο, σε 31 χώρες του κόσμου, από 120 πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα, τα οποία ανοίγουν τις πόρτες των εργαστηρίων τους στους μαθητές (συνολικά 8.000), προκειμένου να γίνουν για μία μέρα φυσικοί και να συμμετέχουν στη διαδικασία των πειραμάτων του CERN.
Στην Ελλάδα, θα συμμετάσχουν συνολικά 400 μαθητές, σε παρόμοιες εκδηλώσεις που θα πραγματοποιηθούν στο ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος (14/3), στο Πανεπιστήμιο Αθηνών (19/3), στο Ε.Μ.Π (21/3) και στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (24/3).
Στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο το Masterclass διοργανώνει ο Τομέας Πυρηνικής Φυσικής και Φυσικής Στοιχειωδών Σωματιδίων. Οι μαθητές θα περάσουν μια ολόκληρη μέρα με ερευνητές, υποψήφιους διδάκτορες, μεταπτυχιακούς και προπτυχιακούς φοιτητές του Τομέα και θα εργαστούν μαζί τους, προσπαθώντας να «εντοπίσουν» το σωματίδιο Higgs.
Οι 45 ομάδες μαθητών θα παρακολουθήσουν σεμινάρια γύρω από τις μεθόδους και τη λειτουργία του CERN και στη συνέχεια θα μπουν στα εργαστήρια και στις νησίδες υπολογιστών του πανεπιστημίου, όπου θα πρέπει να αναλύσουν τα δεδομένα συγκρούσεων σωματιδίων από 2.000 φωτογραφίες. Στη συνέχεια θα υπολογίσουν τη μάζα των σωματιδίων που παράχθηκαν κατά τις συγκρούσεις, με στόχο να εντοπίσουν κάποιο «περίεργο» σωματίδιο. Τα δεδομένα που θα παραχθούν θα κατανεμηθούν στο ιστόγραμμα του CERN, ενώ θα ακολουθήσει τηλεδιάσκεψη με το εργαστήριο της Γενεύης, προκειμένου να συζητηθούν τα αποτελέσματα των μαθητών.
Σύμφωνα με τον συντονιστή της διοργάνωσης στο ΑΠΘ και ενεργό ερευνητή στο πείραμα ATLAS στο CERN, Κώστα Κορδά, το υλικό που θα αναλύσουν οι μαθητές είναι ένα πολύ μικρό μόνο δείγμα των συγκρούσεων που παρήχθησαν στον Μεγάλο Επιταχυντή Ανδρονίων, όπου το 2011 έγιναν 400 δισεκατομμύρια συγκρούσεις πρωτονίων, ωστόσο από αυτές καταγράφηκαν ως ενδιαφέρουσες προς ανάλυση μόνο πέντε ανά εκατομμύριο