Ασφαλέστερο διαδίκτυο με αφορμή τη νέα σχολική χρονιά

Ασφαλέστερο διαδίκτυο με αφορμή τη νέα σχολική χρονιά
 
«Μιλήστε, επικοινωνήστε με τα παιδιά. Οι γονείς πρέπει να εξηγούν γιατί απαγορεύουν ορισμένα πράγματα από το διαδίκτυο και να μην τραβούν απλά την πρίζα του υπολογιστή».

Αυτή είναι η συμβουλή που δίνει στους γονείς η Βερόνικα Σαμαρά, συντονίστρια του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου (ΕΚΑΔ), με αφορμή την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, αλλά και βασιζόμενη σε έρευνα του Κέντρου που εκπονήθηκε το 2011, σύμφωνα με την οποία η χρήση του διαδικτύου ξεκινάει από το νηπιαγωγείο.

Βάση της έρευνας, που έγινε μέσω διαδικτυακού ερωτηματολογίου με αποδέκτες τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης και με την συμβολή και συνεργασία του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου ένα έως δύο στα 10 παιδιά, σε ποσοστό 14% των νηπιαγωγείων της Ελλάδας, έχει ήδη προφίλ σε κάποιον ιστοχώρο κοινωνικής δικτύωσης.

Η έρευνα κατέδειξε ότι στην πλειοψηφία των νηπιαγωγείων (76%) τουλάχιστον ένα στα 10 νήπια χρησιμοποιεί το διαδίκτυο εκτός σχολείου. Σε ένα από τα τέσσερα νηπιαγωγεία, τρία στα 10 νήπια χρησιμοποιούν το διαδίκτυο, ενώ σε ένα στα 10 νηπιαγωγεία το ποσοστό των νηπίων που κάνουν χρήση του διαδικτύου εκτός σχολείου σκαρφαλώνει στο 50%.

Στο 10% των νηπιαγωγείων, ένα στα 10 νήπια έχει δικό του κινητό τηλέφωνο.

Στο 14% των νηπιαγωγείων, ένα με δύο στα 10 νήπια έχουν ήδη προφίλ σε κάποιο ιστοχώρο κοινωνικής δικτύωσης.

Αντίστοιχα σε περισσότερα από τα μισά δημοτικά (56%), τουλάχιστον πέντε στα 10 παιδιά χρησιμοποιούν το διαδίκτυο εκτός σχολείου, σε ποσοστό δε 19% επί του συνόλου των δημοτικών που απάντησαν στο ερωτηματολόγιο, τα παιδιά που χρησιμοποιούν το διαδίκτυο εκτός σχολείου είναι από οκτώ έως δέκα στα 10.

Σε τρία στα 10 δημοτικά σχολεία, τουλάχιστον οι μισοί μαθητές έχουν δικό τους κινητό τηλέφωνο, με τα μισά από τα δημοτικά αυτά να ενημερώνουν για χρήση κινητού από τους μαθητές σε ποσοστά 80-90%.

Σε δύο στα 10 δημοτικά σχολεία, τουλάχιστον οι μισοί μαθητές έχουν προφίλ σε κάποιο ιστοχώρο κοινωνικής δικτύωσης – προφίλ στο Facebook. Επί συνόλου των δημοτικών που απάντησαν στο ερωτηματολόγιο 1,5 στα 10 παιδιά έχει ήδη ένα τέτοιο προφίλ.

Επί του συνόλου των γυμνασίων – λυκείων της Ελλάδας που απάντησαν στο ερωτηματολόγιο 8,8 στους 10 μαθητές χρησιμοποιούν το διαδίκτυο εκτός σχολείου.

Σε σχεδόν τα μισά από τα σχολεία αυτά (47%) όλοι οι μαθητές έχουν δικό τους κινητό τηλέφωνο και σε περαιτέρω ποσοστό 40%, 9 στους 10 μαθητές διαθέτουν κινητό. Επί της συντριπτικής πλειοψηφίας των σχολείων (97%), 7-10 μαθητές διαθέτουν δικό τους κινητό τηλέφωνο.

Σε έξι από τα 10 γυμνάσια – λύκεια, τουλάχιστον 7 στους 10 μαθητές έχουν προφίλ σε κάποιο ιστοχώρο κοινωνικής δικτύωσης, σε δε ποσοστό 73% των σχολείων, κατά μέσο όρο 6,7 στους 10 μαθητές έχουν προφίλ στο Facebook.

Μιλώντας στο ΑΜΠΕ η κ. Σαμαρά επισημαίνει ότι τρία είναι τα βασικά σημεία που πρέπει να προσέχουν όλοι όσοι χρησιμοποιούν το διαδίκτυο: η προστασία της «ιδιωτικότητας», καθώς όπως λέει από εκεί ξεκινάνε όλα, και ο καθένας πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικός για τα στοιχεία που καταχωρεί στο διαδίκτυο. «Πρέπει από μόνοι μας να προσέχουμε πού ανεβάζουμε και τι. Όπως δεν αφήνουμε διάπλατα ανοιχτές τις πόρτες του σπιτιού μας έτσι πρέπει να είμαστε προσεκτικοί και στη χρήση του ίντερνετ», τονίζει.

Η καλή ανάγνωση των όρων χρήσης και της πολιτικής απορρήτου. «Πρέπει να γνωρίζουμε τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις μας όταν χρησιμοποιούμε μία ιστοσελίδα. Πρέπει να γνωρίζουμε πού και πώς θα χρησιμοποιηθούν τα στοιχεία μας που θα καταχωρίσουμε», λέει η κ. Σαμαρά.

Τρίτο σημείο είναι ότι όλοι όσοι χρησιμοποιούν το διαδίκτυο πρέπει να γνωρίζουν πως αυτό το φτιάχνουν οι χρήστες του. «Πρέπει να βλέπουμε με κριτική σκέψη όλες τις πληροφορίες που βρίσκουμε στο διαδίκτυο και να διασταυρώνουμε κάθε πληροφορία, καθώς ο καθένας έχει πρόσβαση σ’ αυτό και μπορεί να γράψει την άποψή του, χωρίς απαραίτητα να είναι ειδικός ή επιστήμονας», λέει η κ. Σαμαρά.

Στο μεταξύ, σε ανακοίνωσή του, το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου (Δράση Ενημέρωσης και Επαγρύπνησης Saferinternet.gr), επισημαίνει ότι μόνο κατά την τελευταία διετία, οι επιστήμονές του ενημέρωσαν δια ζώσης 37.626 μαθητές και 1.163 εκπαιδευτικούς τους σε 392 σχολικές τάξεις, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε όλη τη χώρα, μέσα από διαδραστικές παρουσιάσεις.

Περαιτέρω, στο πλαίσιο του Μνημονίου Συνεργασίας με το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού και σε συνεργασία με τις Περιφερειακές Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης εκπαιδεύτηκαν δια ζώσης 3.823 εκπαιδευτικοί σε όλη την Ελλάδα σε 34 ειδικά σεμινάρια «train the trainers», και οι οποίοι έχουν λάβει το ειδικό Δίτομο Εκπαιδευτικό Εγχειρίδιο «Μαθαίνω να σερφάρω δημιουργικά και με ασφάλεια», το οποίο έχει εγκριθεί από το υπουργείο Παιδείας.

Ήδη, περισσότεροι από 1000 εκπαιδευτικοί είναι εγγεγραμμένοι ενεργοί χρήστες του ειδικού ιστοχώρου «educators.saferinternet.gr», μέσα στους πρώτους 9 μήνες λειτουργίας του ιστοχώρου. Ο ιστοχώρος παρέχει πολυμορφικό ενημερωτικό και εκπαιδευτικό υλικό για τη δημιουργία πολλαπλασιαστικών δράσεων εντός και εκτός τάξης προς τους μαθητές και τους γονείς τους σχετικά με την υπεύθυνη και ασφαλή χρήση του διαδικτύου, και αποτελεί σημείο συγκέντρωσης όλου του υλικού της δράσης Saferinternet.gr, που μπορεί να στηρίξει την εκπαιδευτική διαδικασία σε θέματα ασφαλούς πλοήγησης.

Το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου έλαβε μέρος σε 151 ανοιχτές εκδηλώσεις προσεγγίζοντας περαιτέρω 23.990 γονείς, εκπαιδευτικούς, κοινωνικούς λειτουργούς, ιατρούς και εθελοντές.

Υλοποιήθηκαν δύο κύκλοι της «Ακαδημίας Safer Internet», με 21 διδακτικές ώρες θεωρίας και 9 ώρες πρακτικής μέσα σε σχολικές τάξεις, με στόχο την εμπεριστατωμένη επιμόρφωση επιστημόνων που βρίσκονται κοντά στα παιδιά, για την μετέπειτα δημιουργία πολλαπλασιαστικών δράσεων. Ο πρώτος κύκλος υλοποιήθηκε προς ψυχολόγους, κοινωνικούς λειτουργούς και εθελοντές της Μονάδας Εφηβικής Υγείας (20 συμμετέχοντες), ενώ ο δεύτερος κύκλος υλοποιήθηκε προς κοινωνικούς λειτουργούς και εθελοντές του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του δήμου Αθηναίων (50 συμμετέχοντες). Όλοι οι συμμετέχοντες έλαβαν τα φυλλάδια ABC, FAQ και το δίτομο Εκπαιδευτικό Εγχειρίδιο.

Περαιτέρω την τελευταία διετία, διανεμήθηκαν 350.675 αντίτυπα του ενημερωτικού και εκπαιδευτικού υλικού της δράσης Saferinternet.gr στα παραπάνω σεμινάρια, στις ομιλίες και εκδηλώσεις, μέσω ταχυδρομείου, καθώς και μέσω των δικτύων των μελών του Συμβουλευτικού Οργάνου του ΕΚΑΔ, ενώ «κατέβηκαν» 495.242 αντίτυπα από τους online οδηγούς, τις αφίσες, τα φυλλάδια, τις χειροτεχνίες, κλπ. που βρίσκονται αναρτημένα στον ιστοχώρο της δράσης www.saferinternet.gr.

Και τη νέα σχολική χρονιά, το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου έχει ως στόχο την υλοποίηση περαιτέρω πολυμορφικών δράσεων που στοχεύουν άμεσα στην εκπαιδευτική διαδικασία, σε στενή συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας και το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Κατασκευή Ιστοσελίδων WEBTEC