Google : Τέλος τα torrent στα αποτελέσματα αναζήτησης
Ξεκάθαρη θέση κατά της πειρατείας έλαβε πριν από λίγες μέρες το Google. Η μεγαλύτερη μηχανή αναζήτησης (στην οποία ανήκει και το YouTube) ανακοίνωσε ότι θα προωθεί εφεξής μόνο νόμιμες υπηρεσίες διάθεσης μουσικής και ταινιών, διαγράφοντας τα site που διανέμουν torrent από τα αποτελέσματά των αναζητήσεων.
Η ανακοίνωση αναφέρεται σε ένα ενημερωμένο σχέδιο πνευματικών δικαιωμάτων (copyright plan) και υποσχέθηκε να ανταποκρίνεται στα αιτήματα των εταιριών για άμεσο μπλοκάρισμα σελίδων που παρέχουν πειρατικό περιεχόμενο.
Ο Kent Walker, επικεφαλής του νομικού τμήματος της Google, έγραψε στο blog του ότι το τελευταίο διάστημα έχουν αυξηθεί τα προβλήματα της εταιρίας που σχετίζονται με περιεχόμενο που παραβιάζει πνευματικά δικαιώματα.
Σύμφωνα με το νόμο DMCA (Digital Millennium Copyright Act) που ισχύει σε αυτές τις περιπτώσεις, τα site φιλοξενίας περιεχομένου δεν είναι (συνήθως) υπεύθυνα για το περιεχόμενο που ανεβάζουν οι χρήστες τους, με την προϋπόθεση όμως ότι ανταποκρίνονται «εγκαίρως» στα αιτήματα αφαίρεσης.
Για το λόγο αυτό Google δεσμεύτηκε να ανταποκρίνεται στα αξιόπιστα αιτήματα για αφαίρεση περιεχομένου από το Google και τον Blogger μέσα σε 24 ώρες, ενώ για να διευκολύνει τη διαδικασία θα αναπτύξει εργαλεία για την ευκολότερη κατάθεση των επισήμων αιτημάτων.
Παράλληλα θα δημιουργήσει και εργαλεία για ενστάσεις, για χρήση από όσους πιστεύουν ότι το περιεχόμενό τους μπλοκαρίστηκε ενώ δεν έπρεπε. Διαβεβαιώθηκε όμως ότι όλα τα αιτήματα για αφαίρεση παραπομπών σε περιεχόμενο και υπηρεσίες θα είναι δημόσια και αναζητήσιμα.
Επίσης σύμφωνα με τον κ. Walker η Google δεν θα εμφανίζει λέξεις κλειδιά που σχετίζονται στενά με την πειρατεία στη διαδικασία αυτόματης συμπλήρωσης της φόρμας αναζήτησης. Για παράδειγμα σήμερα καθώς πληκτρολογείτε gran turismo 5 to… εμφανίζεται η πρόταση του Autocomplete gran turismo 5 torrent, βασισμένη σε προηγούμενες δημοφιλείς αναζητήσεις).
Τέλος η Google θα πειραματιστεί με την προσπάθεια να προάγει στα αποτελέσματα αναζήτησης νόμιμο περιεχόμενο και υπηρεσίες, ακόμα κι αν πρόκειται για preview (λίγα δευτερόλεπτα μουσικής, τρέιλερ ταινιών, νόμιμες υπηρεσίες πώλησης μουσικής, ταινιών κ.λπ.).
Προς αυτή την κατεύθυνση, προτείνει στους κατόχους πνευματικών δικαιωμάτων την απόδοση μοναδικής ταυτότητας για τα δημιουργήματά τους, το λεγόμενο Content ID, ώστε να είναι πιο εύκολο να μπουν στο ευρετήριό του και να βρεθούν (index and find).
Ήδη όμως κάποιες φωνές ανησυχούν για τη στάση του Google, καθώς θυμίζει τη διαμάχη περί ουδετερότητας του Διαδικτύου (net neutrality). Σε εκείνη την διαμάχη επιχειρείται να διασφαλιστεί ότι οι ISP δεν θα εκμεταλλευτούν την ισχυρή τους θέση για να καθορίζουν ποιές υπηρεσίες ή εφαρμογές θα ευνοούνται αποδίδοντας μεγαλύτερες λεωφόρους δεδομένων σε αυτές, έναντι κάποιων άλλων (π.χ. οι συνδρομητικές υπηρεσίες θα είναι ταχύτερες έναντι των δωρεάν).