iPhone: Η ιστορία του τηλεφώνου που «γέννησε» την κατηγορία smartphones
Η ιστορία της συσκευής που άλλαξε για πάντα τα κινητά τηλέφωνα και μέχρι ένα σημείο, τις ζωές μας.
Όταν η Apple ανακοίνωσε το πρώτο iPhone το 2007, ο Steve Jobs το χαρακτήρισε «επαναστατικό προϊόν». Ο οραματιστής CEO, στην ιστορική πλέον, παρουσίαση του υποστήριξε ότι η Apple «ανακάλυψε» και πάλι το τηλέφωνο.
Σχεδόν δυο δεκαετίες και 42 μοντέλα αργότερα, το iPhone είναι ένα από τα πιο δημοφιλή τηλέφωνα στον κόσμο, αν όχι το δημοφιλέστερο. Η Apple έχει πουλήσει πάνω από 2,3 δισεκατομμύρια συσκευές iPhone και έχει πάνω από 1,5 δισεκατομμύρια ενεργούς χρήστες, σύμφωνα με έρευνα της Demand Sage.
Το πρώτο iPhone κυκλοφόρησε τον Ιούνιο του 2007 και πωλούταν αποκλειστικά με σύνδεση της AT&T έναντι 499 δολαρίων. «Οι επενδυτές ήταν αισιόδοξοι για τον αντίκτυπο που θα είχε», δήλωσε ο Gene Munster της Deepwater Asset.
«Τα πρώτα στοιχεία που βγήκαν από την AT&T για τις αρχικές πωλήσεις ήταν απογοητευτικά. Θυμάμαι ότι μιλούσα με επενδυτές μετά το πρώτο Σαββατοκύριακο και η γενική αίσθηση ήταν ότι αυτό το προϊόν, όπως μου ανέφερε ένας από αυτούς, ήταν νεκρό πριν φτάσει στα ράφια», πρόσθεσε.
H Apple πούλησε 1,4 εκατομμύρια iPhones το 2007 με το 80% των πωλήσεων να προέρχεται από το τέταρτο τρίμηνο του έτους. Την ίδια χρονιά η Nokia, που τότε ήταν ισχυρός παίκτης του κλάδου, πούλησε 7,4 εκατομμύρια κινητά τηλέφωνα μόνο στο τέταρτο τρίμηνο.
«Η Nokia θεωρούταν ανίκητη, ασταμάτητη», θυμάται ο ρεπόρτερ τεχνολογίας του CNBC Kif Leswing. «Η επενδυτική κοινότητα πίστευε σε μεγάλο βαθμό ότι η συγκεκριμένη αγορά θα είναι δύσκολη για την Apple», τονίζει ο Munster.
Το App store άλλαξε τα πάντα
Τα πράγματα άρχισαν να αλλάζουν για την Apple το 2008 όταν λάνσαρε το App Store. Αυτό βοήθησε στην προώθηση ενός κύματος σύγχρονων εταιρειών τεχνολογίας όπως η Uber και έβαλε την Apple ένα βήμα μπροστά από τον ανταγωνισμό.
«To App Store επέτρεψε στα iPhone να γίνουν κάτι παραπάνω από ένα απλό τηλέφωνο», δήλωσε ο Munster. «Το συγκεκριμένο κομμάτι ήταν κάτι επαναστατικό που οι ανταγωνιστές δεν είχαν προβλέψει», είπε.
Μετά την κυκλοφορία του App Store η Apple είδε τις πωλήσεις των iPhones να αυξάνονται σημαντικά. Η εταιρεία πέτυχε ένα σημαντικό ορόσημο, περισσότερες από 50 εκατομμύρια πωλήσεις το 2011, με τη «βοήθεια» του iPhone 4s. Συγκεκριμένα η εταιρεία πούλησε 72 εκατομμύρια συσκευές εκείνη τη χρονιά. Μέχρι το 2015, η Apple πωλούσε πάνω από 200 εκατομμύρια συσκευές iPhone ετησίως.
«Δεν νομίζω ότι υπάρχει καμία αμφιβολία ότι το iPhone έθεσε το πρότυπο που σχεδόν όλα τα τηλέφωνα ακολούθησαν από τότε», δήλωσε ο Marc Weber του Computer History Museum. «Το App Store ήταν τεράστιο πράγμα και το Android ακολούθησε με το Play Store».
Το μεγάλο όπλο του οικοσυστήματος
Μια δεκαετία μετά την κυκλοφορία του iPhone, η Apple ήταν η πρώτη εισηγμένη αμερικανική εταιρεία που έφτασε το 1 τρισεκατομμύριο δολάρια στην κεφαλαιοποίηση της αγοράς και σήμερα είναι μια από τις πιο κερδοφόρες στον κόσμο.
Πρόσφατα η Apple ξεπέρασε τη Samsung, έναν από τους μεγαλύτερους ανταγωνιστές, ως ηγέτης στα Smartphones παγκοσμίως για πρώτη φορά στην ιστορία. Σύμφωνα με τα στοιχεία της International Data Corp η Apple κατέχει λίγο πάνω από το 20% του παγκόσμιου μεριδίου αγοράς, θέση που κατείχε η Samsung από το 2010.
«Υπήρξε μια περίοδος από το 2008 έως το 2015 όπου η Apple έπρεπε να ανησυχεί για το τι θα κάνει η Samsung με το Android. Το μερίδιο της αγοράς τους στην πραγματικότητα μειωνόταν», δήλωσε ο Munster. «Όμως αυτό που η Apple ήταν καλύτερη από όλους ήταν η δημιουργία του δικού της οικοσυστήματος. Δεν μπορώ να φανταστώ ένα σενάριο που η Samsung μπορεί να δημιουργήσει μια γκάμα προϊόντων που θα μπορέσει να χτυπήσει το οικοσύστημα της Apple», υποστήριξε.
Μικρά βήματα στην τεχνητή νοημοσύνη
Η Apple ασχολείται, χωρίς να έχει προχωρήσει σε σχετική ανακοίνωση, με τον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης, αλλά είναι αρκετά πίσω σε σχέση με άλλες εταιρείες όπως η Microsoft και η Google που έχουν αγκαλιάσει την συγκεκριμένη τεχνολογία.
«Η τεχνητή νοημοσύνη θα είναι κρίσιμη για την ανθρωπότητα και θα αποτελέσει σημαντικό χαρακτηριστικό στα επόμενα iPhones», δήλωσε ο Munster. «Η Apple χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη για να κάνει τα προϊόντα της να λειτουργούν καλύτερα με την οργάνωση φωτογραφείων και email και τη σύνταξη κειμένου. Ωστόσο τα iPhones δεν εκμεταλλεύονται πραγματικά τις δυνατότητες που γεννούνται με την τεχνητή νοημοσύνη», κατέληξε.