Ο Τραμπ ξόδεψε 2 εκατ. δολάρια στο Facebook στο πλαίσιο καμπάνιας “κατά της παραπομπής” του
Ο Αμερικανός πρόεδρος Donald Trump ανέβασε κατά τη διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας περισσότερα από 1.800 διαφημιστικά σποτάκια στο Facebook σχετικά με την “παραπομπή” του, ξοδεύοντας έως και 2 εκατ. δολάρια, σύμφωνα με ερευνήτρια του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης.
Η ερευνήτρια Laura Edelson σημειώνει ότι τα διαφημιστικά σποτ έχουν προβληθεί από 16 έως και 18 εκατ. φορές τις τελευταίες επτά ημέρες. Υπολόγισε επίσης ότι ο Trump έχει ξοδέψει γι’ αυτά ποσό που κυμαίνεται από 600 χιλ. έως 2 εκατ. δολάρια.
Στα διαφημιστικά σποτ, ο Trump ζητά από τους χρήστες του Facebook να συμμετάσχουν στην “Ομάδα Άμυνας κατά της Παραπομπής” για “να ξέρει ποιος συντάσσεται μαζί του στην κρίσιμη στιγμή”, όπως λέει μεταξύ άλλων.
Σύμφωνα με την ανάλυση, στην όλη αυτή προσπάθεια έχει συνδράμει και η σελίδα του Αμερικανού αντιπροέδρου Mike Pence στο Facebook, δαπανώντας περισσότερα από 700.000 δολάρια το διάστημα από 22 έως και 28 Σεπτεμβρίου. Μία από τις διαφημίσεις αναφέρει: “Οι Δημοκρατικοί επιδιώκουν να φιμώσουν και να εκφοβίσουν τους υποστηρικτές μου, όπως εσείς. Θέλουν να υφαρπάξουν τις ψήφους σας”.
Στόχος των διαφημιστικών σποτ είναι να συγκεντρώσουν πληροφορίες για τις επικοινωνίες των χρηστών και για τις απόψεις τους όσον αφορά τα διαφορετικά θέματα που θίγονται στην καμπάνια “άμυνας” του Αμερικανού προέδρου, σημειώνει η Edelson.
Ο Nick Clegg, πρώην αναπληρωτής πρωθυπουργός του Ηνωμένου Βασιλείου και σήμερα αντιπρόεδρος του τμήματος παγκόσμιων υποθέσεων και επικοινωνίας του Facebook, δήλωσε στις 24 Σεπτεμβρίου ότι το κοινωνικό δίκτυο δεν ελέγχει την ορθότητα των διαφημίσεων των πολιτικών, γεγονός που σύμφωνα με τους επικριτές της πλατφόρμας προσφέρει τη δυνατότητα στους πολιτικούς να διακινούν λανθασμένες πληροφορίες, μίσος και ύβρεις.
Απίστευτο γεγονός: Ο Trump έχει δαπανήσει σχεδόν 20 εκατομμύρια δολάρια σε διαφημιστικά σποτ στο Facebook από τον Μάιο του 2018 -οπότε για πρώτη φορά το κοινωνικό δίκτυο ξεκίνησε να δημοσιοποιεί στοιχεία σχετικά με τις δαπάνες για πολιτικές διαφημίσεις- έως σήμερα. Οι New York Times είχαν αναφέρει τον Μάιο ότι ο Trump είχε ξοδέψει από την αρχή του έτους έως τη στιγμή που γράφτηκε το δημοσίευμα περίπου 5 εκατ. δολάρια σε πολιτικές διαφημίσεις, ξεπερνώντας τις συνολικές δαπάνες των υποψηφίων των Δημοκρατικών για την προεδρία (ωστόσο, οι 23 υποψήφιοι των Δημοκρατικών ξεπέρασαν τελικά τις δαπάνες του Trump).
Χρήζει προσοχής: Ο τρόπος που το Facebook χειρίζεται -ή όχι- τις πολιτικές καμπάνιες παραπληροφόρησης όσο βαίνουμε προς το 2020. Περισσότερες από 70 χώρες τρέχουν διαδικτυακές καμπάνιες παραπληροφόρησης του κόσμου, σύμφωνα με ερευνητές του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, και το Facebook αποτελεί το αγαπημένο μέσο επιλογής τους.
Ιστορικό υπόβαθρο: Το Facebook άρχισε να εφαρμόζει την πολιτική δημοσιοποίησης των διαφημιστικών δαπανών για πολιτικούς σκοπούς μετά την αποκάλυψη ότι η Ρωσία εκμεταλλεύτηκε την πλατφόρμα του για να χειραγωγήσει τις εκλογές του 2016. Σύμφωνα με τη The Wall Street Journal, το Facebook είχε σκεφτεί τότε να απαγορεύσει τις πολιτικές διαφημίσεις, αλλά ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Mark Zuckerberg, αποφάσισε τελικά να μην το πράξει. Έτσι, τον Αύγουστο το Facebook ανακοίνωσε ότι όσοι τρέχουν πολιτικές καμπάνιες στο κοινωνικό δίκτυο πρέπει να παρέχουν στοιχεία για το ύψος των δαπανών αυτών. Παράλληλα, το Facebook παρουσίασε την νέα πολιτική του περί διαφημίσεων πολιτικών στο πλαίσιο ενίσχυσης της διαφάνειας, αλλά οι επικριτές του δήλωσαν ότι περιείχε σορεία σφαλμάτων και τεχνικών ζητημάτων.