«Όπλο» για τους χρηματιστές οι αναζητήσεις στο Google
Σύμφωνα με τα δεδομένα που παρουσίασαν, αν κανείς ακολουθούσε μια έξυπνη επενδυτική στρατηγική περιοδικών αγοραπωλησιών με βάση τις μεταβολές στις αναζητήσεις των λέξεων, θα μπορούσε να προβλέψει τη γενική τάση κίνησης των χρηματιστηριακών δεικτών και τελικά θα είχε εντυπωσιακή απόδοση 326% μεταξύ των ετών 2004 – 2011. Αν όμως ο επενδυτής απλώς είχε αγοράσει μετοχές το 2004 και τις είχε πωλήσει το 2011, το κέρδος του θα ήταν μόλις 16%.
Το συμπέρασμα ήταν ότι οι αναζητήσεις για χρηματιστηριακές και γενικότερα για οικονομικές λέξεις στη Google έπεφταν πριν αρχίσει να ανεβαίνει το χρηματιστήριο, ενώ όταν οι ίδιες αναζητήσεις αύξαναν, ο δείκτης του χρηματιστηρίου έπεφτε συνεχόμενα τις επόμενες εβδομάδες. Η λέξη στις αναζητήσεις που αποδείχτηκε ότι έχει την μεγαλύτερη προβλεπτική αξία από όλες τις άλλες, είναι το «χρέος».
Η νέα μελέτη, σύμφωνα με τους ερευνητές, δείχνει ότι οι άνθρωποι τείνουν να αναζητούν στο διαδίκτυο πληροφορίες για τις μετοχές τους, όταν «οσμίζονται» ότι κάτι δεν πάει καλά στην αγορά και άρα προετοιμάζονται να τις πουλήσουν σε χαμηλότερη τιμή, ώστε να προλάβουν τα χειρότερα. Η συλλογική αυτή τάση, που καταγράφει η Google, όχι απλώς αντανακλά, αλλά στην ουσία προβλέπει την πτωτική πορεία του χρηματιστηρίου και άλλων αγορών στο μέλλον.
Δεν είναι παράξενο που ήδη χρηματοοικονομικοί και επενδυτικοί οργανισμοί προσέγγισαν τους ερευνητές για να βάλουν σε πρακτική εφαρμογή τα ευρήματά τους μέσω της ανάπτυξης του κατάλληλου λογισμικού. Ένα τέτοιο πρόγραμμα θα καθιστούσε ακόμα περισσότερο εφικτή την αυτοματοποίηση των χρηματιστηριακών συναλλαγών απευθείας από τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, ιδίως στην αγορά των παραγώγων.
Από την άλλη, όμως, όπως προειδοποίησαν οι ερευνητές, η ιστορική εμπειρία έχει δείξει ότι οι αγορές τείνουν να προσαρμόζονται, συνεπώς αν όλο και περισσότεροι «παίκτες» χρησιμοποιούν ως επενδυτικό οδηγό τις αναζητήσεις της Google μελλοντικά, τότε αυτή η στρατηγική σταδιακά θα γίνεται όλο και λιγότερο αποδοτική. Όσοι όμως προλάβουν να την αξιοποιήσουν πρώτοι, προτού γίνει πολύ δημοφιλής, μάλλον θα επωφεληθούν.