Τα βιντεοπαιχνίδια στην υπηρεσία της εκπαίδευσης: Πώς μας βοηθούν να μάθουμε
Ακούμε συχνά, κυρίως τους γονείς, να κατηγορούν τα βιντεοπαιχνίδια για εθισμό και «αποβλάκωση» των παιδιών. Ωστόσο, με τις κατάλληλες μετατροπές, μπορούν να χρησιμεύσουν και στην εκπαίδευση και προστασία μικρών και μεγάλων.
Πρόκειται για τα λεγόμενα «σοβαρά παιχνίδια» (serious games) τα οποία εκπαιδεύουν το προσωπικό μίας εταιρείας ή τους μαθητές ενός σχολείου στους κανόνες πυρασφάλειας με διαδραστικό και διασκεδαστικό τρόπο και σίγουρα πιο αποτελεσματικά από ένα βαρετό φυλλάδιο οδηγιών, ενώ μπορούν να βρουν εφαρμογή και στον τομέα του τουρισμού και της μάθησης.
Οπως επισημαίνει σε σχετικό άρθρο η εφημερίδα Καθημερινή, οι ξένες και οι ελληνικές εταιρείες ποντάρουν στο γεγονός ότι τα βιντεοπαιχνίδια κρατάνε αμείωτο το ενδιαφέρον των παικτών κάθε ηλικίας.
Μάλιστα, όπως επισημαίνει η εταιρεία ερευνών Ambient Insight, η βιομηχανία του serious gaming, μέχρι το 2017μ θα φτάσει παγκοσμίως σε ετήσιες πωλήσεις 8,9 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Οπως εξηγεί η Δανάη Αντωνοπούλου, ιδρύτρια της InspiringCareer, που έχει αναπτύξει το Fire Safety Gaming, μία εφαρμογή για την εκπαίδευση προσωπικού επιχειρήσεων πυρασφάλεια: «Σκεφτήκαμε πώς από το να διαβάζει κανείς ένα βιβλίο για τους κανόνες πυρασφάλειας, θα είναι πολύ πιο αποτελεσματικό να τους ανακαλύπτει μόνος του παίζοντας». Μάλιστα η InspiringCareer, σχεδιάζει να διαθέσει την εφαρμογή αυτή σε μεγάλους δημόσιους οργανισμούς και σχολεία, ενώ παράλληλα ετοιμάζει και ένα βιντεοπαιχνίδι για τις πρώτες βοήθειες.
Στην περίπτωση της εκπαίδευσης για μαθητές, υπάρχουν serious games για την μουσειακή εκπαίδευση των σχολείων, καθώς και το ελληνικό GetCoding που δημιουργήθηκε με πρωτοβουλία του Ελληνικού Δικτύου Επαγγελματιών Πληροφορικής και της Microsoft και βοηθά τα παιδιά να κάνουν τα πρώτα τους βήματα στον προγραμματισμό.
Παράλληλα, αυτά τα παιχνίδια βρίσκουν εφαρμογή και στον τουρισμό, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τις δημιουργίες της Mobile FX που ήταν εγκατεστημένες το περασμένο καλοκαίρι σε ένα σύστημα στο λιμάνι της Μυκόνου, ξεναγώντας ηλεκτρονικά τους επισκέπτες στο νησί, αλλά και το Mythical Peloponnese που ανέπτυξε η Trebble για την Περιφέρεια Πελοποννήσου και δίνει την ευκαιρία στους τουρίστες να γνωρίσουν την Πελοπόννησο μέσα από το smartphone τους.