France Telecom και Vodafone vs Apple και Google
Είναι σημάδι των καιρών πως οι πάλαι ποτέ κραταιές Vodafone Group Plc και France Telecom SA έχουν επισκιαστεί από την Apple Inc, την Google Inc και τη Facebook Inc, σε μία από τις πιο προσοδοφόρες αγορές της μοντέρνας τεχνολογίας και παγκόσμιας οικονομίας: αυτή των υπηρεσιών για smartphones.
Τώρα, όμως, προσπαθούν να αντεπιτεθούν.
Δρώντας με απώτερο σκοπό να αποφύγουν την προσωποποίηση των εταιριών τους ως απλοί διακομιστές οι οποίοι “κουβαλούν” τα apps των προαναφερθέντων “νέων παιδιών”, προσπαθούν την ένταξή τους στην αγορά των εν λόγω υπηρεσιών και προγραμμάτων, περνώντας το πρώιμο στάδιο της προμήθειας απλών ringtones και άλλων, λοιπών και πλέον πεπαλαιωμένων πρακτικών.
Ο διευθυντής και CEO της France Telecom, Stephane Richard δήλωσε πως ” Εταιρίες όπως η Apple χρειάζονται την επένδυσή μας για να εξαπλωθούν, αλλά αυτό δεν βοηθά εμάς τους ίδιους. Χρειάζεται να ανακαλύψουμε νέους τρόπους να είμαι πιο χρήσιμοι στους πελάτες μας, όπως για παράδειγμα μέσω του mobile banking και της ηλεκτρονικής υγείας”.
Η διελκυστίνδα της παροχής υπηρεσιών θα συζητηθεί στην ετήσια συνάντηση “Morgan Stanley Technology, Media & Telecommunications Conference”, η οποία λαμβάνει χώρα στη Βαρκελώνη, σήμερα. Η παγκόσμια αγορά του Gaming, της διασκέδασης και των ηλεκτρονικών εργασιακών εργαλείων θα φτάσει τα 40 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2014, σε σχέση με τη φετινή αξία των μόλις 14.3 δισεκατομμυρίων.
Οι διακομιστές τηλεπικοινωνιών έχουν ένα πενιχρό μέρος αυτής της φτιαγμένης από χρήματα πίτας. Τα έσοδα του Facebook, παραδείγματος χάρη, ενδέχεται να φτάσουν τα $1.4 δισ. δολάρια μέχρι το τέλος του χρόνου. Τα έσοδα της Apple από τα apps παρουσίασαν αύξηση 22% το τελευταίο τρίμηνο φτάνοντας αισίως τα $1.2 δισ., ενώ οι πωλήσεις της Google εκτοξεύθηκαν 23%, με συνολικές αποδοχές $7.3 δισεκατομμυρίων.
Η άνοδος του smartphone
Σε αντίθεση με τα παραπάνω στατιστικά στοιχεία, τα έσοδα πολλών τηλεφωνικών παρόχων είτε παραμένουν σταθερά, είτε παρουσιάζουν πτώση. Η Telefonica SA, δεύτερος πιο δημοφιλής πάροχος τηλεπικοινωνιών στην Ευρώπη, παρουσίασε πτώση πωλήσεων της τάξεως του 2.1% ενώ η AT&T, η οποία είναι η μεγαλύτερη πάροχος στις Η.Π.Α., είχε πτώση 0.8%.
Οι κινητές συσκευές έχουν αναδυθεί στα πιο περιζήτητα και εμπορεύσιμα προϊόντα των τηλεπικοινωνιακών αγορών. Οι αποστολές σε χρήστες, των smartphones από τους κατασκευαστές τους, αναμένεται να ξεπεράσουν τα 268 εκατομμύρια κομμάτια φέτος, από τα 122 που απεστάλησαν το 2007, όταν η Apple αποκάλυψε το iPhone για πρώτη φορά, δημιουργώντας έτσι μία νέα προσοδοφόρα αγορά.
Χρήστες οι οποίοι παίζουν παιχνίδια, βλέπουν βίντεο, στέλνουν μηνύματα μέσω κινητού ή σερφάρουν στο διαδίκτυο, επιδεικνύουν μία αχόρταγη θέληση για περισσότερες υπηρεσίες που τους αφορούν. Οι κατασκευάστριες εταιρίες κινητών τηλεφώνων έχουν μεγεθύνει σταθερά το επιτρεπόμενο bandwidth, επιτρέποντας στους καταναλωτές ταχύτερη πρόσβαση στις υπηρεσίες αυτές. Ανακαλύπτουν, όμως, παράλληλα πως το Κέρας της Αμάλθειας έχει ακόμα πολλά να προσφέρει με την προσθήκη επιπρόσθετων υπηρεσιών.
Κάτι περισσότερο από ταχύτητα
“Δεν είναι μόνο η ταχύτητα σημαντική, αλλά και το προσφερόμενο προϊόν” δήλωσε ο Olivier Baujard, τεχνικός διευθυντής της Deutsche Telekom AG, της μεγαλύτερης κατασκευάστριας τηλεφώνων στην Ευρώπη. “Ο γενικός κανόνας θα είναι η προσθήκη νέων επί πληρωμής υπηρεσιών, έτσι ώστε να κρατηθούν σταθερές οι μέσες αποδοχές από τον κάθε χρήστη”.
Στις πρώιμες μέρες των smartphones, οι πάροχοι κινητής τηλεφωνίας ήταν αυτοί που έφτιαχναν τους κανόνες της καταναλωτικής εμπειρίας. Τα διαδικτυακά portals τα οποία διαχειρίζονταν έδιναν στους χρήστες υπηρεσίες, παιχνίδια, ringtones και νέα, με τα επιπρόσθετα έσοδα να πηγαίνουν στους ίδιους τους παρόχους.
Η Apple άνοιξε το App Store της το 2008, το οποίο και γέμισε με διαθέσιμες εφαρμογές. Από τότε έχει φτάσει τις 250.000 εφαρμογές, εμπνέοντας έτσι και τις ανταγωνίστριες Google και Microsoft να ακολουθήσουν τα βήματά της.
Οι πάροχοι είχαν μεγάλες βλέψεις και ελπίδες μέχρι το 2007 ή το2008, σύμφωνα με τον ερευνητή του LSE (London School of Economics), Patrik Karrberg. Οι ελπίδες αυτές εξανεμίστηκαν όταν γεννήθηκε η σειρά των iPhones και η διαθεσιμότητα ευρυζωνικότητας μέσω των smartphones έγινε πια καθημερινό φαινόμενο.
Άφησαν τα portals και πέθαναν
“Παράτησαν την ιδέα του ελέγχου των portals. Αυτό, επέφερε και τον θάνατό τους”, δήλωσε ο Karrberg.
Οι περισσότερου χρήστες smartphones μπορούν πια να έχουν πρόσβαση σε online υπηρεσίες μέσω των υπηρεσιών των εταιριών. Τα portals της Google, της οποίας το λογισμικό Android για κινητές συσκευές ήταν το πιο διαδεδομένο στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, το τρίτο τρίμηνο του 2010, σύμφωνα με την εταιρία αγοραστικών ερευνών Canalys.
Με όλα τα παραπάνω υπόψη, ο CEO της Vodafone, Vittorio Colao ανέφερε στις 9 του μήνα, πως η εταιρία του σχεδιάζει να προσφέρει “third-party” χρεώσεις, επιτρέποντας σε άλλα apps να εφορμήσουν μέσω του ήδη υπάρχοντας χρεωστικού συστήματος της εταιρίας.
Οι υπηρεσίες επί πληρωμή είναι ένα λογικό σημείο στο οποίο μπορούν να επικεντρωθούν οι πάροχοι, αφού μπορούν να γνωρίζουν τα στοιχεία του χρήστη, και να τον χρεώνουν εύκολα για αυτά που ο ίδιος αγοράζει.
Η France Telecom προσπαθεί να ενδυναμώσει την ανάπτυξή της μέσω συστημάτων mobile banking και λοιπών συσχετιζόμενων υπηρεσιών, σε συνδυασμό με apps τα οποία θα φέρουν τα logos γνωστών εταιριών. Εν συνεχεία θα λανσάρουν υπηρεσίες ραδιοφώνων και τηλεόρασης, όπως επίσης και μία εικονική ξενάγηση στους κήπους των Βερσαλλιών, για το iPhone.
Εν κατακλείδι, αφού έχασαν το πρώτο τραίνο της επιτυχίας με την εισαγωγή του iPhone και των apps, οι διακομιστές νιώθουν τώρα έτοιμοι να κάνουν τη μεγάλη επιστροφή, με συμμαχίες και νέες υπηρεσίες.