Μήπως είμαστε πειραματόζωα σε ένα τεράστιο πείραμα του Facebook;
Μια πρόσφατα δημοσιευμένη μελέτη αποκαλύπτει ότι οι επιστήμονες στο Facebook διεξήγαγαν ένα μαζικό ψυχολογικό πείραμα για εκατοντάδες χιλιάδες χρήστες πειράζοντας τα post και μελετώντας τα συναισθήματα τους
Με άλλα λόγια, το Facebook αποφάσισε να προσπαθήσει να χειραγωγήσουν συναισθηματικές καταστάσεις μερικών ανθρώπων ]για την επιστήμη.
Η έρευνα χρησιμοποιήσε το Facebook News Feed τις φωτογραφίες και τα άρθρα ειδήσεων που εμφανίζονται στην αρχική σελίδα. Για μια εβδομάδα, τον Ιανουάριο του 2012, μια ομάδα ερευνητών, από το Πανεπιστήμιο Κορνέλ και το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, στο Σαν Φρανσίσκο, τροποποίησαν τον αλγόριθμο που καθορίζει τι εμφανίζεται στο News Feed για 689.003 άτομα.
Στη μία ομάδα εμφανίζονταν λιγότερες αναρτήσεις που περιείχαν λέξεις που πιστεύεται ότι προκαλούν θετικά συναισθήματα, όπως «αγάπη», «όμορφο» και «γλυκό», ενώ σε μια άλλη ομάδα έβγαζαν λιγότερες αναρτήσεις με αρνητικές έννοιες όπως «κακό», «δυσάρεστο. και «άσχημο». Τα ευρήματα δημοσιεύθηκαν αυτή την εβδομάδα στα Πρακτικά της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών (PNAS)
Οι ερευνητές μελετούσαν ένα φαινόμενο που ονομάζεται «συναισθηματική μετάδοση» έναν ψυχολογικό όρο για κάτι που έχετε σχεδόν σίγουρα βιώσει: Εάν ξοδεύετε περισσότερο χρόνο με χαρούμενους φίλους θα νιώθετε και εσείς καλύτερα, ενώ αντίστοιχα «κολλάτε» τη θλίψη από την παρέα σας. Οι ερευνητές έχουν διαπιστώσει ότι τα συναισθήματα μπορεί να είναι μεταδοτικά κατά τη διάρκεια της πρόσωπο-με-πρόσωπο αλληλεπίδρασης, αλλά τι συμβαίνει στο διαδίκτυο; Τo Facebook ήταν ο ιδανικός χώρος για πειραματισμούς.
Οπως αποδείχθηκε, το Διαδίκτυο λειτουργεί ακριβώς όπως η πραγματική ζωή. Οι άνθρωποι που είχαν δείξει έβλεπαν λιγότερο θετικά πράγματα στο Facebook έκαναν πιο στενάχωρες αναρτήσεις, ενώ εκείνοι που έβλεπαν λιγότερα αρνητικά, έγραφαν πιο χαρούμενες αναρτήσεις.
Στο άρθρο της PNAS, ο επικεφαλής ερευνητής Ανταμ Κράμερ και η ομάδα του αναφέρουν: «Αυτή η έρευνα διεξήχθη για μία εβδομάδα το 2012 και κανένα από τα στοιχεία που χρησιμοποιήθηκαν δεν συνδέονταν με το λογαριασμό ενός συγκεκριμένου προσώπου στο Facebook. Εμείς κάνουμε την έρευνα για τη βελτίωση των υπηρεσιών μας και προκειμένου να κατανοήσουμε πώς οι άνθρωποι ανταποκρίνονται σε διαφορετικούς τύπους περιεχομένου.»
Παρόλο που παρόμοιες χειραγωγήσεις γίνονται καθημερινά στο Facebook (πάρτε παράδειγμα τις διαφημίσεις για τον Αγιο Βαλεντίνο ή τα Χριστούγεννα) η μελέτη αυτή ξεσήκωσε πολλές αντιδράσεις θέτοντας ερωτηματικά για τη διεξαγωγή πειραμάτων σε χρήστες του διαδικτύου εν αγνοία τους.